fredag 24 november 2017

Ljusterapi


Solen lyser med sin frånvaro och novembermörkret ligger som ett tungt, grått täcke.
Eftersom det gäller att ta tillvara på alla tillfällen till ljusglimtar, och det kändes ganska oöverstigligt att plocka fram solen, passade jag på att köpa mig två dagsljuslampor på stativ med softboxar :o
Japp, så fick det bli!
Under min fotoutbildning tränade vi en del på trepunkts ljussättning, så det är väl bara att träna upp de skillsen igen.
Kraftig blixt med bouncer och en reflexskärm har jag sen utbildningstiden.
Blixt och reflexskärm är perfekta hjälpmedel när man ska fota i starkt solljus, eller motljus för den delen. Ett sätt att mjuka upp de kraftiga skuggorna som annars lätt blir.
Bouncer använder jag när jag vill få bort det hårda ljuset från blixten.

Nu kan jag med andra ord, slå två flugor i en smäll. Både fotografera i dagsljus, trots novembermörkret, och få lite ljusterapi ;-)

Men nu är det dags att släcka ner det artificiella dagsljuset och mysa med tända ljus framför brasan istället.
Ha en härlig fredag och en bra start på helgen <3

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Duktig du är! Allt med blixt, lampor och ljussättning gör mig tom i huvudet ha ha...teknik och jag är ingen bra kombo :)
Men visst nu LETAR man ljus så man borde ju lära sig detta - pronto!
Kram från Titti

Villa Ryttarängen sa...

Oj så proffsigt. Nä jag får nog klara mig med det ljus som finns. Jag är inte alls hemma med blixtar och ljussättning. Ha det så bra. Kraaam Pia