onsdag 12 juli 2017

Turista lokalt


 Tänkte bjuda på en liten tjuvkik på Glasrikets senaste turistmål, Orrefors Park, som ligger i anslutning till Orrefors bruksområde, ett par mil utanför Nybro.


Området har förberetts under försommaren och invigningen var den första juli. Själva parken i sig behöver lite tid på sig, eftersom allt är nyplanterat.


Utöver växter finns även glas utplacerat i parken, i vatten, i rabatter och på svarta pelare i olika höjd.


Den häftigaste attraktionen är utomhusglashyttan, här visas glasblåsning under hela sommarperioden. 
De blåser bland annat glas av glas som grävts fram ur de gamla deponierna runt glasbruket, ett bra sätt at ta tillvara på de gamla glasbruksresterna om ni frågar mig.


Olika glasblåsare kommer att besöka hyttan och blåsa glas under sommarmånaderna juli och augusti.


Gäst- eller disponentvillan i klassicistisk stil ligger som ett vackert vykort i parken.
Vem skulle inte vilja bo där?


Dammen, som ligger precis bakom disponentvillan, hade en viktig uppgift under den gamla brukstiden. Dammen stod för kraftförsörjningen innan elkraft blev tillgänglig.


 Orrefors startade som järnbruk 1726, idag kan man se hammarsmedjan som ligger i anslutning till dammen.
Hammarsmedjan är restaurerad och öppen för besökare, men inte just när vi var där :(
Orrefors växlade över till glasproduktion 1898 och de sista ugnarna släcktes 2013. 

Tack och lov så lever varumärket Orrefors kvar :-) Vi har ju en del här hemma ;-)


Efter Orrefors fortsatte vi till Målerås, där glas har blåsts sen 1890 och än idag. 
Målerås tillverkar bruksglas, men är nog mest kända för sitt konstglas. Här följer en bildbomb med mina favoriter ;-)




Efter dagens gråväder hoppas jag att morgondagen bjuder på sol, golf och trädgårdsarbete. 

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

jag gillar verkligen glaskonst. ar alltid älskat glas och glasbruk. Woow så fina bilder. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Alltid kul att turista lite "hemma"...
Jag borde göra det mer! På 2 år har jag varit inne i Karlskrona ca 3 gånger ha ha! Ja sen bor jag bara 10 minuter från stan!
Fina bilder från glasriket du bjuder på :)
Sommarkram från Titti