måndag 3 april 2017

Stora penseldrag


Senaste tiden har jag ju tröttat ut er med närbilder på vårens framfart i trädgården, byter till de stora penseldragen idag.

Får jag presentera framsidan som vätter åt öster, eller nästan hela i alla fall. Den ovala rabatten i mitten är hyfsat vårstädad. Nu väntar jag bara på att se hur mycket den purpurfärgade flädern frusit tillbaka i år. Olika mycket varje år, det är därför den är allt annat än vacker :o


På södra gaveln finns den framtida magnolialunden. Än så länge fyra magnolior, ett persikoträd och ett bigarrå (som ska bort med tiden). 
Häcken till vänster är avenbok och till höger är det bondsyren, längst bak står rhododendron planterad nedanför slänten. Gräset (läs mossan) ska med tiden ersättas av marktäckare.


På husets västra sida, som är den känslomässiga framsidan, finns köksträdgård med valnötsträdet, rosor och vår stenlagda uteplats. Här finns även en kryddgård och vi huserar även våra krukplanterade medelhavsväxter här


Sist och också minst, det lilla växthuset, som likt pandoras ask slukar delar av de krukplanterade medelhavsväxterna. Jag unnar mig lyxen att hålla det uppvärmt under vinterhalvåret. De växter som klarar mörker, övervintras i garaget och de som klarar rumsklimat övervintrar i vardagsrummet.

Tror bestämt att jag får ta tag i potatisskalaren om det ska bli någon kvällsmat ;-)

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan. Tjingeling

Inga kommentarer: