torsdag 20 oktober 2016

Mota Olle i grind


Gammalt hus, vinklar och vrår perfekt grogrund för icke önskvärda husdjur.

Så är det i alla fall hos oss, husspindlar i källaren, svartmyror runt husgrunden, pälsänger i garderoberna och silverfiskar både här och där. 
Sen får vi ju inte glömma de förhatliga råttorna, dammråttorna alltså ;-)


För ett par veckor sedan hittade jag ett inredningsprogram på play, där de dessutom tog upp just problemet med ohyra i våra hem. Ett miljövänligt förslag till motmedel var rött cederträ :o

Efter programmet kunde jag inte riktigt släppa det där. Googlade och hittade att röd cederträ innehåller ämnen som mal, pälsänger, silverfisk och svartmyror flyr. Perfekt!!


Nyfiken som jag är, kan jag ju givetvis inte låta bli att testa och beställde cederträringar.


Efter en grundlig städning placerar jag ut ringarna i och på våra problemområden. 
Sen misstänker jag ju att våren och sommaren kommer att bli det stora testet, så jag får återkomma med resultat.

Eftersom jag motar de minsta husdjuren, får jag väl ta tag i de större. Fram med snabeldraken ;-)

Ha en fin kväll och en bra start på morgondagen. Tjingeling

3 kommentarer:

Meta sa...

Jag har hört om det tidigare men inte riktigt tagit till mig det. Nu har ju jag ett ganska så nytt hem och kolonin är ju inte färdigbyggd än men inget säger att jag inte ska testa ändå Det där med Olle i grind då.
Bra jobbat med städningen jag får nog ta tag i det jag med när jag får ork till det inget jag prioriterar precis.
Ha det gott i slutet av veckan snart helg
kram Meta

Villa Ryttarängen sa...

Nämen vad smart, ja om det funkar alltså. Vi har haft det lugnt ett tag eftersom det vimlar av katter runt huset. Med möss då. dammråttor finns det många Ha Ha! Kraaaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Ja det har jag också läst om! Trots att huset här är gammalt så är det inte mycket överraskningar inomhus, jo lite myror i våras. Det är nog mer problem med de STORA utomhus, orm, vildsvin och stora fåglar...hm, undrar om cederträ hjälper där också??! Hi hi..
Kram till dig denna regniga dag,
Titti