onsdag 7 september 2016

Tea for two or more


Familjen är tedrickare, tedrickare av stora mått. Till vardags brygger vi te två gånger dagligen i en kanna som rymmer mellan två och tre liter. Vi dricker både svart och grönt te, grönt på kvällen och svart på morgonen. 
Löste ska det va! Det finns ju inget härligare än att gå in i en tebutik, botanisera och lukta sig fram till nästa teinköp :-)

Till "fint" har vi diverse olika tekannor, men den här tar nog priset!  Den känns så genuin med den stora behållaren för löste ovanpå och själva kannan för det bryggda teet i botten. Locket passar på bägge delarna.
Hur gammal tekannan är vet jag inte, men svärmor fick te serverat ur den för lite över 70 år sedan :o


Sen tycker jag väl att en så gammal kanna förtjänar att få sitt t serverat ur antika tekoppar, eller......? Just de här underbara tekopparna har jag sex av, och de köpte jag hos Aunt Molly för ett eller ett par år sedan.


Vill man dricka sitt te lite mer rustikt, kan man ju till Domnarvets jubileumskoppar från 1965. De är tillverkade av Gustavsberg med en av Stig Lindbergs koppar som förlaga, motiven kommer givetvis från Domnarvet.


Så var det redan onsdag och jag kan konstatera att den här veckan blev inte vad jag föreställt mig när jag skrev måndagens inlägg. En del käppar i hjulet som vi sakta försöker att plocka bort och hamna på banan igen :o

Ha en fin fortsättning på veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag är ju en kaffemänniska och dricker bara te när jag är sjuk eller fryser. Knäppt va? Fina tekoppar i alla fall. Kraaam pia

HWIT BLOGG sa...

Kaffe på morgonen och alltid grönt te på kvällen! Älskar grönt te med citron...
Så fina koppar du har, den med små blommor är ju för söt!
Fredag igen, ännu en märklig vecka avklarad!
Kram från Titti