torsdag 23 juni 2016

Rosor äro röda


Men just Flammentanz är väl kanske inte röd, utan med åt det karmosinröda. Tacka vet jag Ingrid Bergman, men hon har inga knoppar ännu :o
Den observante ser också att just den här Flammentanz minsann vägrar klättra, snarare slingrar sig fram av någon anledning. Jätteklena grenar som vissnar varefter, misstänker vissnesjuka eller någon skadeinsekt.


Det här är ändå min favoritros i trädgården, Madame Hardy. Fortfarande i sitt rosa knoppstadie, utslagen är den först limefärgad och bleknar sedan ut i vitt innan den vissnar. 
Även här är det några skadeinsekter som kommit snabbt som bara den. Jag har helt enkelt inte hunnit med i deras takt :o


Vem kan motstå äkta rosdoft, just Friesia doftar som en äkta gammaldagsros, men är en modern ros med modernt utseende. Men jag brukar blunda och se en gammaldags ros framför mig ;-)

Sen har vi honungsrosen, men ser så hemsk ut i år att den inte går att visa på bild :o Helt kaläten och odjuren har gett sig på även knopparna. Men de få som blommar sprider sin underbara doft i trädgården.

Inget vidare rosår hos oss i år med andra ord, men jag njuter av de får blommor vi får. 

Dags att sätta lite fart, det är ju sista arbetsdagen före midsommar :D 
Ha en härlig start på midsommarhelgen. Tjingeling

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Rosor är vackra och här finns det ohyra på vissa medans andra ser hur fina ut som helst. Kraaam och fin torsdag./ Pia