onsdag 4 maj 2016

Nu händer det


För en vecka sedan hade vi snö på marken och kallt så jag vet inte vad, idag är det sol och 20 grader. I trädgårdslandet börjar sparrisen att stick upp sina huvuden ur jorden :-)
I nästa vecka ser jag fram mot att koka den första sparrisen för året. När de väl sätter i gång att växa är det ingen hejd och jag längtar efter att få frossa klorofyllstinn sparris!


Även ovanför sparrisen händer det, valnötsträdet börjar öppna sina första knoppar, jag älskar dem för de ser ut som bedjande händer uppsträckta mot den blå himlen. 
Jag tror att de ber om värme och så lite frost som möjligt.


Även den sargade magnolian börjar slå ut, frosten, regnet och haglet gick väldigt hårt åt knopparna. Många av kronbladen har ordentliga sorgkanter. Men jag lovar att jag njuter ändå, ingen är ju perfekt liksom. Jag lär återkomma med bilder när blommorna börjar slå ut i hela buskträdet ;-)


Några återanvända adventsblommor :-) Vita pärlisar och doftande narcissor. Inte helt fel tillsammans med den riktigt mörka julrosen :-)


Men nu njuter jag av lill-lördag, som är en fredag för mig. 
Ett glas rött och JDL. Snart är det dags för lite förberedelser av maten, den blir av det lättare slaget i kväll, sallad med räkor och rhode island sås. Mmmmm, lite vitt till det kanske ;-)

Efteråt blir det en alldeles vanlig, men ovanligt god kladdkaka med lättvispad grädde och jordgubbar.

Ha en fin kväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Nu har jag läst ikapp flera inlägg och njutit av alla härliga vårbilder. Tror du kan ligga nån vecka före oss här.
Klorofyllstinn sparris... jag dreglar av bara tanken. Här får vi gnaga vidare på svartrötter med förlåtande bea.
Allt gott
/Anette

Meta sa...

Jodå det är på gång här med och i år ska jag vara före sniglarna har jag bestämt.Det är snabba kast här i världen hoppa nu att det varar lääänge.
Ha en fin och skön långhelg
Kram Meta