onsdag 7 oktober 2015

Alla dessa vackra, svenska äpplen


Jag vet inte hur äppelskördarna varit runt om i landet. I vår region är det lite spridda skurar och vi har fått sen frukt men ingen tidig.
Men å andra sidan, vem är ledsen över att kunna plocka ner äpplen från de egna träden, lägga i äppellådor och ta fram senare under hösten och vintern? Inte jag i alla fall!


I går testade jag en helt ny äppelpaj, var nämligen sugen på både traditionell mördegspaj med stekta äpplen OCH smulpaj. Det fick givetvis bli en kombo, som kommer att förfinas lite innan recept kommer på matbloggen ;-)


Som sagt en mördegsbotten, fylld med smörstekta äpplen som stekt länge med kanel och socker, alltihop toppat med en smuldeg på bland annat mandelmjöl, dinkelflingor, råsocker och smör.
Serverad med hemgjord vaniljsås gick den inte av för hackor :-)


Den här veckan är det mousserande vin som gäller, inte som måltidsdryck varje dag ;-) Utan snarare som kvällslektyr och föreläsningar varje kväll. 
Till helgen blir det provning av ett gäng olika sorter. Ska bli riktigt spännande!

Ha en härlig kväll och en fin start på morgondagen. Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Härligt med de svenska äpplena. ja i alla fal de som inte besprutats tre fyra gånger.. Den där äppelkakan/pajen ska vi titta närmare på senare. Spännande med mousserande vin, jag gillar det. Kraaam Pia

Meta sa...

Ohh det är gott med äppelpaj med kanel det är höstkänsla det. Den du gjort ser god ut. Ska nog testa när jag kommer hem och receptet är ute. Här får det vara enkla grejer liksom
Ha det gott idag ingen frost hos oss ännu 4 grader vid 5.30 idag Jag njuter
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Ohh GOTT! Ja du har då verkligen hamnat rätt bland mat och dryck, känns helt rätt för dig!
Alltid spännande att se vad du hittar på för goda saker...
Kram till dig,
Titti